Veelgestelde vragen

Vragen over onze website of sloepverhuur? Hieronder vind je de meeste antwoorden.

Hoe werkt het reserveren bij Greenjoy?

Heel simpel. Je bepaalt via de site wanneer je wilt varen en voor hoe lang. Je betaalt kostloos online met IDEAL (internetbankieren). Je kan ook met credit card betalen, hiervoor worden wel extra kosten in rekening gebracht. Vervolgens ontvang je een boekingsbevestiging met uitleg. Op het moment van varen bel je even naar 058 585 3707. Dan zetten wij de sloep op afstand aan, waarna je kunt varen. Bij terugkomst, zorg dat de sloep vijf minuten voor het eind van huurtermijn weer op zijn plek ligt, bel je opnieuw even om je af te melden. Zo eenvoudig is het!

Onze sloepen kan je 7 dagen per week van 9.00-21.00 of 22.00 huren.

Wat is de minimale huurperiode?

Bij de meeste verhuurbedrijven moet je minimaal een dagdeel (vier uur) huren. Wij vinden twee uur meer dan voldoende.

Ik zie verschillende prijzen bij beschikbaarheid. Hoe zit dat?

Maandagochtend half bewolkt is een ander verhaal dan zondag met 25 graden. Dat betekent dat er dagen zullen zijn waar eenieder voor twee tientjes twee uur kan varen. Of te wel door sommige uren wat duurder te maken, kunnen we de andere uren juist goedkoper maken. Dat noemen wij “het-voor-iedereen-bereikbaar-maken-van-sloepvaren”.

Is varen in een Greenjoy sloep moeilijk? Heb ik een vaarbewijs nodig?

Nee, een vaarbewijs is niet nodig. Iedereen boven de 18 jaar mag een sloep huren. Het is ook niet moeilijk. Je hebt een stuur in handen waarmee je de koers bepaalt. Een boot reageert wel wat langzamer dan een fiets of auto. Bovendien duurt het afremmen langer. De sloepen zijn rondom voorzien van een stootrand en voor is een stootrubber gemonteerd. Het meest kwetsbare onderdeel is de schroef. Doe daarom voorzichtig met achteruit varen dichtbij de kant. Als de schroef beschadigt, kom je niet of pas heel laat weer thuis!

Kijk goed vooruit, doe rustig aan, even wennen en dan komt het wel goed. “Easy does it”.

Heel belangrijk – neem geen risico op het water – en zeker niet met beroepsvaart. Die grote jongens kunnen moeilijk manouvreren en stoppen – ga er dus NOOIT vlak voor langs en blijf ook weg bij het schroefwater – je wordt namelijk onbestuurbaar.

Ik moet borg betalen, wanneer krijg ik dat weer terug?

Is er na het varen geen schade geconstateerd dan zorgen wij er voor dat de borg binnen een week naar  je rekening overgeboekt wordt. We hebben daarnaast te maken met drie dagen transactie-tijd van de betaalinstantie / ‘payment provider’ voor reguliere IDEAL betalingen. In het geval van betalingen met Creditcards kan de verwerking door de betaalprovider Multisafepay dit een stuk langer duren.

Wat gebeurt er als ik te laat terug ben?

Bel in ieder geval even! Als er niemand op je wacht dan is er op zich geen probleem, de kosten worden echter wel berekend via de borg. Ook kun je tijdens het varen even bellen om te vragen of je langer door kunt varen (bel wel op tijd!). Als het kan, verlengen we de duur graag (tegen dezelfde uurprijs).

Maar te laat komen vinden we niet leuk! Dus als er mensen staan te wachten dan delen we een boete uit. Want dat is voor die mensen gewoon heel vervelend. Wij moeten hen met tijd of geld compenseren. Dus als je laat komt berekenen we (minimaal) 30 Euro en daarna nog eens 30 euro per half uur dat je te laat komt. Dit houden we in van je borg. Zie ook onze voorwaarden.

Maar doe ons, jezelf en de ander een plezier – kom gewoon op tijd terug en zorg dat je altijd vijf minuten voor het einde van de verhuurperiode weer op onze locatie aan de Leidsevaart  terug bent.

TIP: ga je twee uur varen, keer binnen het uur weer terug. Dan ben je altijd op tijd weer terug.

Wat doe ik bij schade?

Als je rustig de bochten neemt, op tijd afremt, is de kans op schade uiterst klein (wees ook voorzichtig met achteruit varen in de buurt van de kant – de schroef is zeer kwetsbaar!). De sloepen varen niet snel, dus de kans op echte schade is niet groot.  Gebeurt het toch – iemand anders kan ook de oorzaak zijn – bel ons altijd op 058 585 3707.

Noteer de gegevens van de tegenpartij. Maak ook nog even een schade-rapport met een situatie-schets en volgens jou de oorzaak van het probleem.

De kans is overigens niet erg groot dat je de sloep zelf beschadigd. De stootrand, de voorbumper en het aluminium kunnen heel veel hebben. Het is waarschijnlijker dat er schade is ontstaan aan een andere boot. Als schipper / huurder accepteer je een eigen aansprakelijkheid. Je WA verzekering dekt dit ook (mits je niet teveel gedronken hebt – ook op het water geldt de ‘BOB’).

Bedenk ook dat de sloepen eigendom zijn van mede-Haarlemmers zijn. Greenjoy verhuurt ze alleen maar. Wees dus zuinig met de spullen van (wellicht) je buurman. Onze sloep-eigenaren zijn aardige mensen (sommige zeggen zelfs ‘verlichte’ geesten) die het leuk vinden dat andere mensen ook plezier beleven aan hun sloep.

Hoe gaat Greenjoy om met Annuleringen of het verzetten van de reservering?

Bij Greenjoy kan je elke reserveringen eenvoudig verplaatsen, hier zijn echter wel kosten aan verbonden:

1) Tot een dag (48 uur) van te voren kan je de boeking gewoon verplaatsen, gewoon even bellen of mailen. Wij rekenen hiervoor 10 Euro administratiekosten en het eventuele prijsverschil met de nieuw gekozen datum. 2) Wil je vlak voor vertrek om welke reden (’t weer of uw veranderende planning) de reservering verzetten dan kan dat, wij houden dan echter wel 50% van het huurbedrag in. (met een minimum van 50 Euro) 3) In het geval van noodweer (enkel zeer harde wind en/of onweer) dan behoud Greenjoy zicht het recht de reservering te verplaatsen naar een andere voorkeurs-datum.

Wij hanteren dit beleid omdat wij scherpe en sympathieke prijzen willen hanteren, last minute afzeggingen ontnemen ons de kans een sloep opnieuw te verhuren, daarnaast plannen wij regelmatig voorbereidend werk per reservering.

Kunnen de accu’s niet leeg raken tijdens een langer tochtje?

Die kans is niet groot. Er zit een metertje aan boord (de Batterij Monitor) die uitrekent hoe lang je nog kan varen. Deze rekent heel behoudend. De omvang van de accu’s zijn zo bepaald, dat er continu 7-8 uur vol gas gevaren kan worden op basis van 80 Ampere. Wil je economisch varen houd dan 60 ampere aan. Dit scheelt nauwelijks snelheid, maar wel veel accu capaciteit!

Overigens is het een geruststelling te weten dat er een soort veiligheidssysteem is ingebouwd. Als de accu’s leeg raken kun je geleidelijk aan minder hard varen geven. Dus van 100 % capaciteit naar 80 % naar 60% etc. Je komt dus altijd thuis. Bel wel even als dat gebeurt.

Zijn er kussens of zwemvesten aan boord?

Nee, helaas we beschikken niet over een ruimte op de kade waarin we deze spullen kunnen opslaan. Dus neem een kussentje of handdoek mee als je wat langer gaat varen.

Is er een eenvoudige opstap voor mensen die slecht te been zijn?

Ben je slecht te been dan is er naast de schouwburg een aanleg steiger daar kan een persoon naartoe varen met de sloep om de mensen aan boord te laten stappen je gaat de leidse brug onderdoor naar links klein stukje doorvaren en dan kom je de aanlegplaats tegen (rechtsonder de brug na 50 meter aan de lange zijde van de stadsschouwburg)

Zijn er andere vragen? Mail ons op info@greenjoyleeuwarden.nl of bel naar 058 585 3707.

 

Tot slot – Geniet van het water & geniet van elkaar.